2018,  Malmö,  Szwecja

Urokliwe Malmö – najciekawsze miejsca

“Jedź prosto do Kopenhagi” – słyszałam niemalże od każdej osoby, której mówiłam, że kupiliśmy bilety do Malmö. Co bardzo mnie dziwiło to fakt, że żadna z tych osób nie była w Malmö (no chyba, że przejazdem, w drodze do Kopenhagi właśnie). Było pewne, że podczas tego weekendu odwiedzimy Kopenhagę, ale postanowiliśmy też dać szansę  Malmö. I całe szczęście! Bo okazało się być jednym z moich największych zaskoczeń w tym roku!

Zwiedzanie Malmö rozpoczęliśmy od dworca głównego, bo tam wysiedliśmy z busa jadącego z lotniska. Centrum miasta nie jest ogromne, a jego największe atrakcje są zlokalizowane stosunkowo blisko siebie, więc spokojnie wystarczy jeden dzień, aby je wszystkie zobaczyć.

World Maritime Univeristy

Jedną z najbardziej charakterystycznych budowli w tym mieście jest wzniesiony w latach 1908-10 Tornhuset i jego najnowsze skrzydło z 2015 roku. Razem tworzą dziwaczną całość, połączenie nowego ze starym jest w tym wypadku dość kontrastowe.

W okolicy możemy dostrzec jeszcze nieco więcej takich kontrastów – znajduje się tam kilka niskich, historycznych budynków, które otoczone są nowoczesnymi, przeszklonymi wieżowcami.

Malmö Live

Te nowoczesne budynki to Malmö Live.  Na 25. piętrze najwyższego budynku znajduje się skybar, z którego można zobaczyć panoramę miasta.

Między nowoczesnymi zabudowaniami portowymi zobaczyć można zachowany żelbetonowy bunkier i starą latarnię morską – Inre Fyr.

latarnia morska malmo

Turning Torso

Wieżowiec Turning Torso jest jednym z symboli Malmö. Mierzy 190,4 m wysokości i jest najwyższym budynkiem w całej Skandynawii. Budynek podzielony jest na 9 części, a na każdą z nich składa się 5 pięter, dodając do tego półpiętra Turning Torso ma 54 kondygnacje. Każda część jest wykręcona względem poprzedniej o 10 stopni, a “skręt” całego budynku wynosi 90 stopni. Wewnątrz znajdują się mieszkania i sale konferencyjne, co nieco mnie zaskoczyło, bo byłam przekonana, że znajdują się tam biura. Ahh, dla takiego mieszczucha jak ja to marzenie zamieszkać na wysokim piętrze takiego wieżowca. ;))

Fiskehoddorn Malmö (targ rybny)

Uwielbiam odwiedzać targi, szczególnie te z lokalnymi przysmakami, dlatego bardzo zależało mi, żeby dotrzeć do targu rybnego w Malmö. Oprócz ryb był jeszcze jeden powód – kolorowe chatki rybackie!

targ rybny malmo

fiskehoddorna malmo

Zamek w Malmö – Malmöhus Slott

Fiskehoddorna znajduje się niedaleko Zamku w Malmö, więc to on był naszym kolejnym punktem tego dnia. Historia tego miejsca sięga lat 30. XV wieku. W kolejnych stuleciach budowla pełniła funkcję reprezentacyjną, aż do XIX wieku, kiedy to przekształcono ją w więzienie. Od 1937 roku we wnętrzu znajdują się muzea – Muzeum Miejskie i Muzeum Sztuki.

Malmöhus Slott

Stortorget Malmö (Duży Rynek)

Duży Rynek w Malmö jest eleganckim placem, otoczonym pięknymi kamienicami. Niestety podczas naszej wizyty trwały tam remonty, które uniemożliwiły mi zrobienie fajnych zdjęć. Do najważniejszych budynków rynku należą hotel Scandic Kramer, dom Jörgena Kocka, tzw. Residenset i Ratusz.

Jeszcze jedna budowla zasługuje na uwagę i to na zobaczeniu jej zależało mi najbardziej, a jest to Apoteket Lejonet (czyli Apteka pod Lwem). Bardzo chciałam pokazać jej wnętrze mojej mamie (która jest farmaceutką). Niestety nie udało mi się to, bo apteka w tym dniu była nieczynna.

Apoteket Lejonet malmo

Lilla Torg (Mały Rynek)

Nieopodal Dużego Rynku znajduje się Mały Rynek, czyli Lilla Torg i to jest chyba prawdziwe serce miasta. Otoczone restauracjami, pubami, sklepami jest gwarne i pełne ludzi.

mały rynek malmo
lilla torg malmo

Kościół św. Piotra i Kościół Karola

Kilka ulic dalej znajduje się gotycki kościół św. Piotra (Sankt Petri Kyrka), a kierując się ku ulicy Östergatan trafaiamy na pochodzący z XIX wieku Kościół Karola (Caroil Kyrka).

kościół św piotra malmo

Kościół św. Piotra

kościol karola malmo

Ulica Östergatan i Kvarteret Sankt Gertrud

Wzdłuż ulicy Östergatan zachowała się historyczna zabudowa. Warto zobaczyć tam malowniczy kwartał św. Gertrudy, który składa się z 19 ceglanych i szachulcowych budynków.

Ebba hus

Nieopodal kościoła św. Piotra położony jest jeden z najmniejszych domów w Malmö. Ebba hus – pomimo tego, że jest maleńki – ma wielką historię. Podobno pochodzi on z początku XIX wieku, a do naszych czasów dotrwał dzięki Ebbie Olsson. Kiedy w 1961 roku zadecydowano o wyburzeniu starych domów, Ebba nie zgodziła się na sprzedaż domu, pozostała w nim i w ten sposób nie pozwoliła, by zastąpiono go nowymi budynkami. Obecnie dom Ebby należy do muzeum, dzięki czemu w środy można zobaczyć wnętrze domu, a także jego ogródek.

dom ebby malmo najmniejszy dom

Sankt Johannes Kyrka

Zmierzając do hotelu minęliśmy okazały budynek Biblioteki Miejskiej, a później niepozorny i niewielki budynek Opery, aż w końcu dotarliśmy do ostatniego punktu, czyli kościoła św. Jana. Ta wzniesiona w 1907 roku świątynia zrobiła na mnie duże wrażenie. Jest po prostu piękna!

Bardzo cieszę się, że nie pojechaliśmy od razu do Kopenhagi. Malmö nas zaskoczyło – pozytywnie. Nie spodziewałam się tam tylu pięknych miejsc. Myślę, że wybierając się do Kopenhagi naprawdę warto zaglądnąć do Malmö. 🙂