2018,  Hiszpania,  Kraj Basków

Kraj Basków: Getaria, Mutriku, Lekeitio, Bermeo

Do Kraju Basków wybraliśmy się po to, aby poszwędać się po małych rybackich miasteczkach, na spokojnie, odpocząć i (w miarę możliwości w tak krótkim czasie) poczuć klimat tych miejsc. Myślę, że całkiem fajnie udało nam się zrealizować ten plan 🙂 Chcę Wam pokazać te miejsca, które sprawiły, że zakochałam się w północnej Hiszpanii!

Getaria

Getarii nie mieliśmy w swoich planach, po prostu “zobaczyliśmy” ją po drodze z San Sebastian do Zumaii i postanowiliśmy się tam zatrzymać. To niewielka miejscowość – licząca niewiele ponad 10 km2 powierzchni i zamieszkiwana przez niespełna 3 tysiące mieszkańców.

kraj basków

Podczas naszej krótkiej wizyty nie spotkaliśmy zbyt wielu turystów. Spacerowaliśmy wąskimi uliczkami wśród zachowanych średniowiecznych domów, jednak największe wrażenie zrobił na mnie gotycki kościół San Salvador. Jest jakby wciśnięty między inne budynki, ale znacząco się wyróżnia i nie sposób go nie zauważyć.

Wnętrze kościoła jest dosyć surowe, bez przepychu, ale w moich oczach to dodało mu jeszcze większej majestatyczności.

Inną charakterystyczną budowlą w Getarii jest Monumento a Elcano, czyli zespół architektoniczny upamiętniający wyczyn J. S. Elcano, który był uczestnikiem i kontynuatorem wyprawy Ferdynanda Magellana. To właśnie Elcano, po śmierci Magellana doprowadził do Europy jedyny ocalały statek tej wyprawy, był to słynny statek Victoria.

Budowla przypomina mauzoleum, a kształtem ścięty trójkąt, na szczycie którego znajduje się duża figura. Wewnątrz wypisane są nazwiska członków załogi, którzy wraz z Elcano odbyli wyprawę dookoła świata.

getaria kraj basków

Z tego miejsca doskonale widać ukrywającą się za budynkami “myszkę”. Tak – myszkę. “Mysz z Getarii” to niewielki półwysep połączony z wioską przez groblę. Wąska droga prowadzi na szczyt góry San Anton, z której rozciąga się wspaniały widok na Getarię, morze i góry.

kraj basków

Ciekawostka: Getaria słynie z txakoli, czyli lekkiego, delikatnie musującego wina. 🙂

Mutriku

Mutriku było na naszej liście miejsc do odwiedzenia już od momentu, kiedy tylko zaczęliśmy planowanie wyjazdu. Co mnie skusiło? Jak zazwyczaj – piękne zdjęcie, które wygrzebałam gdzieś w internetach. Ahhh, właśnie za to tak kocham Instagram, Pinterest, 500px, bo są nieskończoną dawką inspiracji.

Mutriku to miasteczko rybackie założone w 1209 roku, które było kolebką wybitnych żeglarzy i tam właśnie znajduje się jeden z najstarszy portów w tym regionie.

kraj basków

Miasteczko okazało się być większe od Getarii – powierzchnia ok. 27 km2, co bardzo mnie zaskoczyło, bo miałam wrażenie, że jest malutkie i że nie spotkaliśmy tam ani jednego turysty. Totalna cisza i spokój. Później dowiedziałam się, że turyści zazwyczaj udają się do sąsiedniego miasta – Deba, przez co Mutriku jest mniej popularne. Jednak znaleźć tam można kilka kempingów i restauracji.

Mutriku jest niesamowite ze względu na swoje malownicze położenie – znajduje się na zboczu góry Arno. Uliczki i schody między budynkami stromo schodzą w dół do portu. Warto jednak się nieco wysilić i powspinać po brukowanych uliczkach, przy których znajdują się wiekowe domy z herbami, pałace i wieże.

Ciekawostka: 8 lipca 2011 roku w Mutriku otwarto pierwszą wielofazową elektrownię zasilaną energią morskich fal.

Lekeitio

Kolejnym miasteczkiem, które odwiedziliśmy nad baskijskim wybrzeżem było Lekeitio. Choć też spokojne, to w porównaniu do Mutriku mocno tętniło życiem 🙂 Od XIX wieku (wtedy pojawili się tutaj pierwsi turyści) turystyka stopniowo się rozwija, a Lekeitio staje się coraz bardziej popularnym kurortem. W okolicy portu i plaży znajduje się wiele restauracji, a każda z nich była wypełniona niemalże po brzegi.

kraj basków

Szerokość plaży w Lekeito zależy od przypływów, ale zdarza się, że woda odkrywa ścieżkę prowadzącą do wyspy San Nikolas.

W Lekeitio znajduje się również wspaniały gotycki kościół Basílica de la Asunción de Nuestra Señora.

kościół lekeitio
kraj basków

To miejsce jest czarujące i ma niesamowitą atmosferę! Z trudem stamtąd odjechaliśmy, bo z przyjemnością zostalibyśmy tam na dłużej 🙂

Ciekawostka: W Lekeitio w październiku 2016 r. pod jednym z budynków w centrum miasta znaleziono malowidła skalne sprzed 14 tys. lat!

Bermeo

Już od pierwszych chwil w Bermeo wiedzieliśmy, że to miejsce ma nieco inny charakter. Jest większe od poprzednich miasteczek i zachowało się tutaj sporo zabytków. Jest gwarnie i tłoczno, ale całkiem przyjemnie 🙂

kraj basków

Bermeo zostało założone w 1236 roku i jest jednym z najważniejszych portów Kraju Basków, który do teraz zachowuje swój lokalny urok żeglarski.

Pokręciliśmy nieco w okół portu, a potem postanowiliśmy pobłądzić nieco po wąskich uliczkach miasta. I tak dotarliśmy do placu Arana Goiri Tar Sabinen Esparantza, przy którym stoi kościół Santa Maria.

Charakterystyczną świątynią jest także kościół Santa Eufemia, który sprawia wrażenie ukrytego pomiędzy budynkami.

kraj basków

Bermeo jest kolorowe, pełne ludzi i zapachów 🙂

Bermeo najczęściej kojarzone jest jednak z niesamowitą skalistą wyspą San Juan de Gaztelugatxe, o której więcej opowiem Wam w następnym wpisie 🙂

Które miejsce spodobało Wam się najbardziej? A może byliście w Kraju Basków i znacie inne miasteczko, które warto zobaczyć? Dajcie znać!