Hiszpania,  Kraj Basków,  Uncategorized

Kraj Basków: 3-dniowy road trip

Przepiękne wybrzeże otoczone niekończącymi się zielonymi wzgórzami, klimatyczne wioski rybackie, maleńkie porty i spokojne plaże… Jeśli to jest to, o czym właśnie marzysz, to koniecznie musisz wybrać się do Kraju Basków!

Kiedy wstępnie zaplanowaliśmy naszą podróż do Kraju Basków, wiedziałam o tym miejscu naprawdę niewiele. Im bliżej daty wyjazdu, tym więcej czytałam, oglądałam i… nie mogłam się doczekać. Zniechęcały mnie jedynie prognozy pogody.

Jak się później okazało nawet kapryśna pogoda nie była w stanie odebrać temu miejscu jego niesamowitego uroku. Do tej pory uważam, że był to jeden z naszych najprzyjemniejszych krótkich wyjazdów, a Kraj Basków na dobre rozgościł się w moim sercu. 🙂

Poza bajecznie pięknymi krajobrazami Kraj Basków ma do zaoferowania jeszcze więcej – ciekawą kulturę, spokojne wioski, tętniące życiem miasta, piękną architekturę, a do tego przepyszne jedzenie i wino (txakoli, uwielbiam!)

Loty do Kraju Basków

Kiedy na Instagramie relacjonowałam naszą podróż po Kraju Basków, zasypywaliście mnie pytanie czym i za ile leciałam, bo ceny biletów do Bilbao i San Sebastian były wysokie. Miałam ogromne szczęście, udało mi się kupić (mega tanio!) bilety do Santanderu, linią Wizzair. Niestety był to ostatni lot na tej trasie i jak na razie nie ma bezpośrednich połączeń do tego rejonu Hiszpanii.

Santander również nie należy do Kraju Basków, jednak jeśli zdecydowalibyście się wynająć auto, to dojazd nie stanowi żadnego problemu.

Przy okazji – auto wynajęliśmy w Santanderze, zaraz obok lotniska.

Kraj Basków – trasa widokowa

Zdecydowaliśmy, że będziemy eksplorować Kraj Basków jeżdżąc wzdłuż wybrzeża. Pierwszego dnia po przylocie do Santanderu, udaliśmy się do San Sebastian i tam spędziliśmy pierwszą noc. Kolejnego dnia odwiedziliśmy kolejno Getarię, Zumaię, Mutriku i Lekeitio.

W okolicach Bermeo mieliśmy kolejny nocleg (był super, na dole znajdziesz link!). Trzeci dzień zaczęliśmy od słynnej skalistej wyspy – Gaztelugatxe. Tam spędziliśmy większą część dnia, który zakończyliśmy w klimatycznym Bilbao.

Poniżej znajdziesz kilka zdjęć “przypominajek” oraz odnośniki do wpisów o poszczególnych miejscach 🙂

San Sebastian

“Perła Północy”, czyli Donostia – San Sebastián słynie ze swojego malowniczego wybrzeża, (podobno) jednej z najpiękniejszych plaż w Europie, festiwalu filmowego i przeróżnych, przepysznych pinchos.

Co zobaczyć w San Sebastian?

Getaria

Wąskie uliczki, średniowieczne kamienice, gotycki kościół San Salvador i… “Mysz z Getarii”. Więcej przeczytasz tutaj.

kraj basków

Zumaia

Z plaży Itzurun (oraz plaży Santiago) można podziwiać jedno z najbardziej niesamowitych miejsc w Europie. To wyjątkowa (bo najdłuższa na planecie! – ok. 8 kilometrowa) ciągła warstwa skalna, nazywana fliszem (flysch).

Kraj Basków – Zumaia

Mutriku

Mutriku to miasteczko rybackie założone w 1209 roku, które było kolebką wybitnych żeglarzy i tam właśnie znajduje się jeden z najstarszy portów w tym regionie.

kraj basków

Lekeitio

Lekeitio to przede wszystkim małe piękne plaże, bary, w których możesz (musisz!:)) skosztować m.in. txakoli czy pintxos, a także piękny gotycki kościół i wyspa San Nikolas.

Bermeo

Bermeo zostało założone w 1236 roku i jest jednym z najważniejszych portów Kraju Basków, który do teraz zachowuje swój lokalny urok żeglarski.

San Juan de Gaztelugatxe

To jedno z tych miejsc, które (prawie) każdy gdzieś już widział i kojarzy “ze zdjęć w Internecie”.  Skalista wyspa połączona z lądem kamiennym mostem, który przekształca się w schody, prowadzące na sam szczyt. Aby tam dotrzeć należy pokonać ok. 240 schodów, ale widoki, które się stamtąd rozpościerają są tego warte.

Więcej o Gaztelugatxe znajdziesz tutaj.

Bilbao

Ostatnim punktem naszej kilkudniowej wycieczki po Kraju Basków było Bilbao. Miejsce, które jeszcze całkiem niedawno było zaniedbanym miastem przemysłowym. Trudno w to uwierzyć, bo Bilbao jakie zobaczyłam to urocze miasto, gdzie nowoczesność przeplata się z historią.

Noclegi w Kraju Basków

San Sebastian – nocleg

Zatrzymaliśmy się hotelu Green Nest Hostel Uba Aterpetxea

Hotel znajduje się ok. 4 kilometry od centrum San Sebastian, ale w pobliżu znajduje się przystanek (pomimo tego, że mieliśmy auto, to woleliśmy nie pchać się nim do centrum i skorzystaliśmy z komunikacji).

Obiekt znajduje się na wzniesieniu, otoczony jest lasem. Na terenie hotelu znajduje się restauracja, wspólna kuchnia, taras z widokiem na góry, taras przed budynkiem ze stolikami i boisko do gry.

Gaztelugatxe/Bermeo – nocleg

Casa Rural Iturbe – to wiejski dom w rustykalnym stylu położony na zielonym wzgórzu. Pięknie urządzone pokoje, drewniane meble, przytulny salon z kominkiem i wspólna kuchnia. Świetne miejsce na odpoczynek!

Kraj Basków – ciekawostki

• Uważa się, że Baskowie mogą być najstarszą grupą etniczną w Europie.
  • Językiem Basków jest Euskera. Do dzisiaj nie ustalono jego przynależności genetycznej. Podobno jest to język bardzo trudny do nauczenia, a Baskowie mają związane z tym legendę, głoszącą, że diabeł uczył się języka baskijskiego, aby móc skorumpować ludzi, jednak po 7 latach porzucił swoje starania, bo nauczył się jedynie kilku słów.
  • Kraj Basków ma bardzo ciekawą kulturę, na którą składa się wiele legend, świąt, rytuałów i taniec.
  • Częstość występowania u Basków grupy krwi 0 jest najwyższa w Europie.
  • Podobno badania psychologiczne wykazały, że ruchy gałek ocznych u Basków w określonych sytuacjach (np. kiedy sobie coś przypominamy, lub kiedy coś sobie wyobrażamy) wykazują inne cechy niż u całej reszty populacji ludzkiej. Niestety nie udało mi się znaleźć wiarygodnego źródła potwierdzającego tę informację.
  • Przysłowie baskijskie: “Happiness is the only thing we can give without having.”

Kraj Basków to fantastyczna mieszanka barw, smaków i zapachów. Jeżeli niestraszna Ci zmienna pogoda i mgła, to na pewno się nie rozczarujesz. Kupuj bilety i… w drogę! 🙂