atrakcje kopenhagi
2018,  Dania,  Kopenhaga

Jeden dzień w Kopenhadze

Jakiś czas temu pokazałam Wam moje ulubione miejsca w Kopenhadze. Teraz chcę się z Wami podzielić naszym jednodniowym planem zwiedzania tego miasta :), ale według mnie jeden dzień w Kopenhadze to zdecydowanie za krótko!

Do Kopenhagi przyjechaliśmy autobusem z Malmö, który zatrzymuje się w okolicy Dworca Kolejowego – Københavns Hovedbanegård. Naprzeciwko dworca znajduje się jeden z najsłynniejszych parków rozrywki na świecie – Tivoli. Zrobiliśmy tam jedynie kilka fotek i ruszyliśmy dalej, by zobaczyć klasycystyczny budynek cyrku – Wallmans Cirkusbygningen, nowoczesne, walcowate biurowce Axel Towers, a także wyróżniający się, kolorowy budynek Palads Teatret (to świetne miejsce na zdjęcia :)).

dworzec kopenhaga
Dworzec Kolejowy, Kopenhaga
park rozrywki kopenhaga
Tivoli Park

Wallmans Cirkusbygningen
Axel Towers

Pałac Filmowy Kopenhaga
Palads Teatret

Z placu Axeltorv kierowaliśmy się w stronę Placu Ratuszowego, który z trzech stron otoczony jest historyczną zabudową. Najważniejszą budowlą jest oczywiście Ratusz, ale uwagę zwraca też Palace Hotel. Pomiędzy tymi dwoma budynkami stoi pomnik Dwóch Trębaczy, a w południowej części placu stoi fontanna Smocza (Dragespringvandet). Na jednym z nowoczesnych budynków znajdujących się z jednej strony placu możemy dostrzec termometr, a nad nim (w zależności od pogody) dziewczynkę jeżdżącą na rowerze lub dziewczynkę z parasolką :).

plac ratuszowy kopenhaga
Ratusz

Termometr 😉

W okolicach Placu Ratuszowego można odwiedzić Ripley’s! Believe It or Not! i Hans Christian Andersen Eventyrhuset, a także zobaczyć pomnik H.CH. Andersena 🙂

Następnie spacerowaliśmy kopenhaskim deptakiem, zwanym Strøget i mijnęliśmy Stary (Gammeltorv) i Nowy Rynek (Nytrov), które wyglądają jak jeden duży plac, przecięty deptakiem. Otoczony kolorowymi kamienicami Gammeltorv jest najstarszym placem targowym w mieście, stoi tam fontanna Miłosierdzia (Caritasbronden). Przy Nytrov znajduje się klasycystyczny budynek dawnego ratusza, który obecnie jest siedzibą sądu.

stary rynek kopemhaga
Fontanna Miłosierdzia
stary rynek kopnhaga
Gammeltorv
Nytorv, siedziba sądu

Dalej dotarliśmy do kompleksu kilku budynków stanowiących Uniwersyet Kopenhaski (Københavns Universitet). Po drodze minęliśmy Katedrę Maryii Panny (Vor Frue Kirke), a obok uczelni zobaczyliśmy także Kościół św. Piotra (Sankt Petri Kirke).

uniwersytet kopenhaga
Uniwersytet Kopenhaski

katedra kopenhaga
Katedra Maryii Panny
katedra kopnhaga

Sankt Petri Kirke
Kościół św. Piotra

I w końcu dotarliśmy do mojego ulubionego punktu w każdym mieście, tj. do punktu widokowego. O Rundetaarn (Okrągłej Wieży) wspominałam już w poprzednim poście o Kopenhadze 🙂

punkt widokowy kopenhaga

okrągła wieża kopenhaga

view from rundetaarn

copenhagen panorama

Kolejnym miejscem, które odwiedziliśmy była Wyspa Slotsholmen, na której znajduję się m.in. pałac będący siedzibą parlamentu (Christiansborg Slot), Muzeum Thordvalsena, arsenał, Muzeum Teatralne i Biblioteka Królewska. (Nie wiem jak się to stało, ale w jakiś dziwny sposób gdzieś zapodziało mi się większość zdjęć z wyspy Slotsholmen).

czarny diament kopnehaga
Biblioteka “Czarny Diament”
Christiansborg Slot

Nieopodal pałacu Christiansborg położony jest ponad 100-metrowy budynek giełdy (Børsen) z charakterystyczną wieżą, którą tworzą skręcone ogony smoków. Naprzeciwko giełdy znajduje się kościół Holmen (Holmenskirke).

giełda kopenhaga
Børsen
kościół holmen
Holmenskirke

slotsholmen kopenhaga

Mówi się, że wizyta w Kopenhadze byłaby niepełna, gdyby pominęło się Wolne Miasto Christianię. Christiania została utworzona 24 września 1971 roku. Miała być miejscem, gdzie “każda jednostka jest odpowiedzialna za siebie, będąc jednocześnie integralną częścią (…) wspólnoty.” Jednak oprócz hipisów i anarchistów w Wolnym Mieście swojego “miejsca” zaczęli także szukać dilerzy i przestępcy. Podobno dzisiaj Christiania jest już zupełnie innym miejscem, jest jakby skomercjalizowana, bardziej nastawiona na turystów. Na pewno warto odwiedzić to miejsce ze względu na murale.

Kolejnym miejscem na naszej trasie był port Nyhavn (więcej w TOP 5 Kopenhagi). W okolicy portu znajduje się Pałac Charlottenborg i Kongres Nytorvn i Duński Teatr Królewski.

atrakcje kopenhagi

zwiedzanie kopenhagi

Następnie kierowaliśmy się w stronę cytadeli, po drodze mijając jeszcze Pałac Amalienborg i imponujący Kościół Marmurowy (więcej tutaj).

marmorkirken

Zwiedzanie Kopenhagi kończymy w okolicach cytadeli (Kastellet). Najpiękniejszą budowlą tej części Kopenhagi jest dla mnie kościół św. Albana. atrakcje kopenhagi

Kastellet

kościół św albana
Kościół św. Albana

Jednak największą atrakcję stanowi tutaj słynna syrenka. Niewinnie wyglądający posąg kilkukrotnie uległ dewastacji. Pierwszy raz w 1961 roku syrenkę pomalowano na czerwono i ubrano jej biustonosz. W 1964 syrenka straciła… głowę, a 20 lat później prawe ramię. W 1986 roku na głowę założono krowi łeb,a  osiem lat później ponownie pozbawiono ją głowy. To jeszcze nie koniec. W 2003 roku posąg uległ zniszczeniu w wyniku eksplozji materiałów wybuchowych, a w 2004r. nałożono na nią burkę i szarfę z napisem “Turcja w UE?”. Dwa lata później do dłoni syrenki przymocowano atrapę prącia. W 2017 roku oblano ją farbą: czerwoną – podczas akcji “Danio, broń delfinów z Wysp Owczych”, a później niebieską – w ramach protestu w sprawie chłopca, który stał się ofiarą duńskiego systemu opieki medycznej. Syrenka zdecydowanie nie ma lekkiego życia.

——————————————————————————————————————————————————————————

Tutaj już kończy się nasza jednodniowa wycieczka do Kopenhagi. Żałuję, że byłam w tym mieście tak krótko, ale mam nadzieję, że jeszcze kiedyś uda nam się tu wrócić. Kopenhaga zauroczyła mnie swoją atmosferą, luzem, dystansem, ahhh ;))

Wspomnę jeszcze, że według mnie świetnym pomysłem na weekend jest odwiedzenie Kopenhagi i Malmö (naprawdę warto!).