2018,  Czarnogóra,  Jezioro Szkoderskie

Czarnogóra: malownicze Jezioro Szkoderskie

Według legendy otoczone wysokimi szczytami gór, przyozdobione roślinnością i małymi wysepkami Jezioro Szkoderskie zostało utworzone przez łzy wróżki. W rzeczywistości powstało ono wskutek zatopienia doliny rzekami kresowymi, jednak w takim miejscu (choć przez krótką chwilę) naprawdę można uwierzyć w baśnie.

czarnogóra wakacje

W poprzednim wpisie wspominałam, że po wizycie w Ulcinj mieliśmy w planach pojechać odpocząć na Wielką Plażę, ale w ostatniej chwili zmieniliśmy plany… i pojechaliśmy w stronę Jeziora Szkoderskiego.  To była najlepsza decyzja jaką mogliśmy wtedy podjąć. Choć szczerze przyznam się, że kilka razy podczas drogi naprawdę żałowałam – droga widokowa wzdłuż jeziora jest prawdziwie górska – baardzo wąska i kręta, całe szczęście nie spotykaliśmy po drodze zbyt wiele innych aut, bo wymijanie może być tam naprawdę stresujące. Wszelkie moje wątpliwości minęły jednak w chwili, gdy dotarliśmy do pierwszego punktu widokowego. Zanim tam jednak dojechaliśmy kilka razy zatrzymywaliśmy się, aby nacieszyć się krajobrazami i bezkresną ciszą!

Na trasie biegnącej wokół jeziora wyznaczonych jest kilka punktów widokowych i uwierzcie, że warto zatrzymać się na każdym z nim. Z każdego rozciąga się nieco inny widok, ale za każdym razem tak samo zachwyca.  Jestem typowym mieszczuchem i najbardziej uwielbiam panoramy wielkich miast, ale te widoki zmiękczyły nawet moje serce. A do tego ta cisza – od czasu do czasu przerywana tylko odgłosami owadów – aż chciało się mówić szeptem.

jezioro szkoderskie czarnogora

Jezioro Szkoderskie jest nie tylko największym jeziorem Czarnogóry (zajmuje 7% powierzchni kraju), ale i całego Półwyspu Bałkańskiego. W lecie zajmuje obszar ok. 412 m2 (długość 44km, szerokość 13km) , ale zimą i wiosną jego powierzchnia powiększa się nawet do ok. 550 m2! Od morza oddziela je masyw Rumija (to właśnie po jego drugiej stronie znajduje się Stary Bar).  Przez jezioro przebiega granica czarnogórsko-albańska – 62% jeziora znajduje się na terenie Czarnogóry, pozostała jego część leży w Albanii.

Na powierzchni jeziora znajduje się kilkadziesiąt niewielkich wysp (gorica) – dawniej były to małe wzgórza. Na niektórych z nich ciągle stoją jeszcze monastery i pozostałości po fortyfikacjach.

“Skadarsko Blato” jest też prawdziwym rajem przyrodniczym – zamieszkiwane jest przez setki gatunków zwierząt. Na tych terenach występują aż 264 gatunki ptaków (w tym pelikan kędzierzawy), ssaki lądowe, a także ssaki żyjące w wodzie, 48 gatunków ryb oraz (będące pod ścisłą ochroną) gady.  Dodatkowo aż 9% procent powierzchni jeziora jest pokryte roślinnością. , m.in. lilią wodną i kotewką – orzech wodny (kasaronja), której jadalna część jest przysmakiem serwowanym w niektórych restauracjach Czarnogóry. Obszar jeziora i jego okolice zostały objęte ochroną i w 1983 utworzono tam Park Narodowy Jezioro Szkoderskie.

Mówi się, że Jezioro Szkoderskie najlepiej można poznawać pływając po nim łódką lub statkiem. Taka możliwość istnieje m.in. w miejscowości Vranjina. Odpływają stamtąd statki (po zebraniu min. 10 chętnych), które zatrzymują się na wyspach. Koszt takiego rejsu to ok. 15 euro. Niestety nie udało nam się popływać po jeziorze, bo byliśmy tam zbyt późno. Słońce coraz szybciej znikało za górami, i choć widok ten był naprawdę zachwycający, to ciągle przypominało mi o tym, że kiedy zapadnie już zmrok nie chciałabym już znajdować się na tej wąskiej i przepaścistej drodze.

Jazda serpentynami po zboczu masywu Rumija to naprawdę niezapomniane przeżycie.  Bliżej Virpazaru droga uciekała czasami w lasy i malutkie wioski, w okolicach których mijaliśmy stoiska z lokalnymi wyrobami. To miejsce jest tak niesamowite, że naprawdę trudno opisać je słowami. Żałuję, że nie wiedziałam o tym wcześniej, bo zdecydowanie wolałabym spędzić dzień nad Jeziorem Szkoderskim niż w Ulcinj. No cóż, może będzie następnym raz… kto wie 🙂

A przy okazji – to właśnie z tej wypożyczaliśmy wynajęliśmy autko 🙂

Jeśli dopiero planujecie wycieczkę po Czarnogórze, to Jezioro Szkoderskie musi znaleźć się na Waszej trasie. Dla mnie to najpiękniejsze miejsce, jakie widzieliśmy w Czarnogórze. A może ktoś z Was już tam był? Jakie są Wasze wrażenia? 🙂