2018,  Boka Kotorska,  Czarnogóra,  kotor

Czarnogóra: Boka Kotorska, czyli czarnogórski skarb

Jedną z najpiękniejszych atrakcji nie tylko Czarnogóry, ale i całych Bałkanów, jest Boka Kotorska. Wyjątkowa pod wieloma względami – przyrodniczym, geograficznym, historycznym. Kiedy zdecydowaliśmy się spędzić wakacje w Czarnogórze, zobaczenie Boki było naszym głównym celem. Teraz mogę już potwierdzić, że jest to miejsce totalnie warte zobaczenia 😉

kotor czarnogóra

Ze względu na swe ukształtowanie nazywana jest fiordem południa. W rzeczywistości jednak jest to rias, czyli zalane wodą doliny rzeczne. Rozległą Bokę Kotorską tworzą mniejsze zalewy – Kotorski, Risanski, Hercegnovski, Tivacki i Morinjski, a otaczają nie tylko góry, ale także piękna roślinność charakterystyczna dla klimatu śródziemnomorskiego, np. palmy, drzewa cytrusowe, mimozy, magnolie, oleandry.

kotor

W poprzednim poście wspominałam, że do Kotoru przyjechaliśmy wczesnym rankiem i od razu ruszyliśmy w górę, do twierdzy św. Jana, skąd rozciąga się ten cudowny widok na Bokę Kotorską. Nie wyobrażam sobie być w Czarnogórze i tego nie zrobić! Dzięki temu, że przyjechaliśmy wcześnie rano, niewiele osób wchodziło wtedy z nami, a przede wszystkim uchroniliśmy się przed słońcem – prawie cała droga jeszcze wtedy znajdowała się w cieniu.

Wejście na ścieżkę prowadzącą do twierdzy św. Jana znajduje się niedaleko Bramy Północnej kotorskiej starówki.

Koszt biletu normalnego to 8 euro (podobno jeszcze niedawno było to 3 euro!), ulgowego –  3 euro. Wejście pod górę zajęło nam niecałą godzinę, ale spokojnym tempem, z kilkoma przystankami. Uwierzcie mi, że dla takich widoków naprawdę warto się trochę zmęczyć!

Wysoko nad Starym Miastem, mniej więcej w połowie drogi do twierdzy św. Jana, znajduje się cerkiew Matki Boskiej od Zdrowia (Gospe od Zdravlja).

Pierwsze wzmianki o tej świątyni pochodzą z 1518 roku, wtedy była to cerkiew Gospe od Pocivala. Po zażegnaniu jednej z wielu epidemii dżumy w tym mieście, patronką kościoła została Matka Boska od Zdrowia.

boka kotorska czarnogóra

Wokół Boki Kotorskiej znajdują się piękne miasteczka, jak Herceg Novi, Perast, Risan, Tivat, Morinj, Lipci. W wielu tych miejscach, a szczególnie w Kotorze, zauważalne są wpływy panowania Państwa Weneckiego. Ze względu na położenie Boki Kotorskiej, na przestrzeni wieków walczyły o nią wielkie imperia – Ilirowie, Rzymianie, Słowianie, Wenecja, Turcja, Austria, a także Hiszpania, napoleońska Francja i Rosja.  Złoty wiek w historii Boki przypadł na przełom XVII i XVIII wieku (czyli na okres panowania Wenecji).

Kiedy już docieramy na szczyt (i łapiemy oddech ;)) sama nie wiem, w które miejsce patrzeć! Przed nami cudowna Boka Kotorska, góra Vrmac, Dobrota i stare miasto widziane z góry! Można tak stać i zachwycać się godzinami. To był naprawdę wspaniały początek dnia 🙂

boka kotorska

Objechaliśmy Bokę Kotorską prawie dookoła i choć widoki cieszyły oko, to jednak te z góry są najpiękniejsze. Wejście na twierdzę św. Jana to coś co naprawdę trzeba zrobić będąc w Czarnogórze. Podobno imponujące widoki na Bokę i okolicę rozciągają się także z drogi biegnącej nad Kotorem.

Kiedy objeżdżaliśmy Bokę mijaliśmy dużo urokliwych, mniej znanych miejsc. To co rzuciło nam się w oczy to brak plaż – czasami zdarzały się wąskie pasy mini plaż, jednak głównie za plażę służą betonowe murki. To jednak w niczym nie przeszkadza! Bo nigdzie indziej w Czarnogórze, nie miałam takiej ochoty wskoczyć do wody jak właśnie tam. Cisza, dookoła góry, spokojna, czysta woda… Miejsce idealne. Bardziej to do mnie przemawia niż zatłoczona, głośna plaża ;). Gdybym jeszcze raz planowała wakacje w Czarnogórze to z pewnością kilka dni chciałabym spędzić właśnie w jednej z tych mniejszych miejscowości nad Boką.

kotor

Z takim małym żalem kończę ten wpis, bo kończy on także moją serię wpisów o Czarnogórze (choć mam w głowie jeszcze jeden wpis podsumowujący ;)). To miejsce jest tak piękne i zaskakujące, że chciałabym o nim pisać jak najwięcej, ale przede wszystkim chciałabym je poznać jeszcze lepiej. Choć na mojej ‘travel bucket list’ jest wiele miejsc, w których nie byłam, a bardzo chciałabym zobaczyć to i tak ponownie “wpisuję” na nią Czarnogórę! Kto wie, może jeszcze kiedyś tam wrócę 🙂

Czy jest tutaj ktoś, kto podziela mój zachwyt? :))