Ryga - bajeczne Stare Miasto i Art Noveau

by - lipca 17, 2018

Do Rygi przymierzaliśmy się już kilkakrotnie, jednak za każdym razem lądowaliśmy w innym miejscu. Tym razem w końcu się udało, a wyjazd ten był dla nas pewnym powrotem. Nie do Rygi rzecz jasna, ale do samochodowych wyjazdów. To właśnie od tzw. road trip'ów wszystko się zaczęło, najpierw jeździliśmy po Polsce. Później było kilka weekendowych wyjazdów - do Pragi, Budapesztu, Wiednia i Bratysławy, a także do ukochanego Berlina. Oczywiście w końcu zaczęliśmy polować na tanie loty, ale jeszcze zorganizowaliśmy sobie wyjazd do Chorwacji - po drodze zatrzymaliśmy się w Miszkolcu i cudownym miasteczku Eger, a z Chorwacji pojechaliśmy do Wenecji. Na ostatni road trip wybraliśmy się w sierpniu ubiegłego roku i odwiedziliśmy wtedy Kolonię, Brukselę, Amsterdam i Rotterdam. No, ale ja przecież nie o tym!

ryga riga

Pierwsze wrażenie Ryga zrobiła na mnie dość przeciętne - kiepskie drogi, okolica hotelu, w którym się zatrzymaliśmy też wydawała mi się nieco podejrzana. No, ale przecież przyjechaliśmy tutaj zobaczyć przede wszystkim ryską starówkę, więc ruszamy. Pieszo, oczywiście. Idziemy, idziemy, a ja coraz mniejszą sympatię czułam do tego miasta. Wydawało mi się brudne i zaniedbane.
Zwiedzanie Rygi postanowiliśmy zacząć od dzielnicy Art Noveau i kiedy już zbliżaliśmy się do tego miejsca, moja relacja z Rygą powoli się ocieplała  :)

Art Noveau w Rydze

Secesyjna zabudowa to jeden z symboli tego miasta. Ryga jest jednym z największych ośrodków architektury secesyjnej - znajduje się tam ponad 700 budynków nawiązujących do stylu art noveau (aż ok.40% całej zabudowy!). Dlatego też łotewska stolica należy do związku miast secesyjnych.
Warto więc wybrać się na spacer po dzielnicy art noveau - Alberta iela, Elizabetas iela, Strēlnieku iela.

Brama Szwedzka

Brama szwedzka jest poniekąd pozostałością po średniowiecznych murach obronnych. Została wykuta pod koniec XVII w., aby połączyć miasto z, powstającą po zewnętrznej stronie muru, nową dzielnicą. Brama Szwedzka jest jedyną, która przetrwała - wszystkich bram było osiem.

Całkiem niedaleko Bramy Szwedzkiej znajduje się Baszta Prochowa, jedna z trzech zachowanych baszt.

Brama Szwedzka jest dla mnie granicą - jak tylko przez nią przeszłam, od razu zachwyciłam się Rygą!

Dom Bractwa Czarnogłowych

Dom Bractwa Czarnogłowych to jedna z najbardziej rozpoznawalnych atrakcji Rygi. Dawniej był siedzibą Bractwa Czarnogłowych, zrzeszająego zamożnych i nieżonatych kupców niemieckich. Po wojennych zniszczeniach  budowla została odbudowana w latach 1995-1999.

Po przeciwnej stronie placu, przy którym stoi Dom Bractwa Czarnogłowych, znajduje się też ryski ratusz.

Trzej Bracia

Przy ulicy Maza Plis znajduje się kolejny z symboli miasta - trzy ciasno ze sobą sąsiadujące kamienice. Bracia nie są do siebie podobni, każdy jest inny, pewnie dlatego, że różnią się wiekiem.
Kamienica z prawej strony jest najstarsza, została wzniesiona w XV wieku i nawiązuje do gotyku. Kamienica środkowa jest nieco młodsza, bo aż o prawie dwa wieki. Zbudowana w 1646 roku w stylu niderlandzkiego manieryzmu . Najmłodszy z braci znajduje się po lewej stronie - to barokowy dom, pochodzący z XVIII wieku.

Dom Kotów

Dom Kotów to kolejny przykład secesyjnej architektury, jednak spośród wszystkich innych budynków wyróżniają go koty - dwa wygięte czarne koty umieszczone na wieżyczkach budynku.

Nie wiem ile w tym prawdy, ale podobno "z rzeźbami kotów wiąże się legenda, zgodnie z którą wizerunki tylnej części ciała kotów były pierwotnie zwrócone w kierunku biur Wielkiej Gildii - ekskluzywnego klubu bogatych niemieckich przemysłowców, niedostępnego dla innych nacji. Taka lokalizacja rzeźb miała być swego rodzaju zemstą właściciela domu, Łotysza Plume, za odmowę przyjęcia go w poczet członków klubu. Obrażony prezydent gildii (w kręgu kulturowym Niemców bałtyckich tego rodzaju przekaz, znaczący mniej więcej „pocałuj mnie pod ogon”, był wyraźnie obraźliwy) wytoczył proces sądowy, który trwał podobno dziesięć lat i zakończył się wyrokiem nakazującym odwrócenie kotów ogonem. Być może również z tym zdarzeniem wiąże się znane polskie powiedzenie."

Mała i Wielka Gilda

W 1252 roku w Rydze powstała Gilda Ducha Świętego zrzeszająca dwie najbardziej wpływowe grupy zawodowe - kupców i rzemieślników. W skutek rozwoju miasta i wielu zachodzących zmian rozdzielono Gildę Ducha Świętego na Małą Gildę, będącą stowarzyszeniem rzemieślników, i Wielką Gildę, która skupiała bogatych kupców.

1221 Restorans

Kiedy przeglądałam na Instagramie zdjęcia z Rygi, to właśnie zdjęcia tego budynku pojawiały się najczęściej. Wcale się nie dziwię (sama takie mam!), jest uroczy, wygląda jak jakiś bajkowy domek.
W budynku tym znajduje się restauracja, a jej nazwa ma duże znaczenie -  to w 1221 roku powstała ulica (przy której mieści się restauracja), będąc jednocześnie pierwszą ulicą Starego Miasta, a także został wybudowany budynek, w której się ona znajduje.

restauracja ryga

Kościół Matki Boskiej w Rydze

Przy ul. Zamkowej stoi biały kościółek, pochodzący z XVIII wieku. Sama budowla może nie jest bardzo imponująca, ale wraz ze sąsiadującymi budynkami wygląda naprawdę pięknie! Ten widok też jakoś kojarzy mi się z bajkami.

Nie bez powodu w tytule Stare Miasto określiłam jako bajeczne - spacerując tam naprawdę miałam takie wrażenie. Wszystko było takie zadbane, kolorowe, piękne. No i do tego ta cudna pogoda i słońce (a prognozy straszyły nas deszczem i niską temperaturą!).

ryga zwiedzanie

Jak Wam się podoba? Macie ochotę na więcej?
Bo to oczywiście nie wszystkie miejsca, które chcę Wam pokazać - więcej znajdziecie w kolejnych postach (które, mam nadzieję, niedługo się ukażą, bo mam dość sporą "kolejkę", a kolejny wyjazd zbliża się wielkimi krokami ;))