Kowno w jeden dzień

by - lipca 27, 2018

Planując wyjazd do Rygi chcieliśmy w drodze powrotnej zatrzymać się z miejscu, w którym będziemy mogli spędzić przyjemne popołudnie. Kiedyś byliśmy już w Wilnie, dlatego tym razem postanowiliśmy odwiedzić byłą stolicę Litwy - Kowno. Nie mieliśmy żadnego planu, po prostu snuliśmy się po uliczkach, dopóki nie przepędził nas deszcz ;)

Spacer po Kownie rozpoczęliśmy od okolic Alei Wolności. Kiedy w oddali zauważyłam Kościół św. Michała Archanioła - od razu mnie zauroczył! I to na pewno jedno z najładniejszych miejsc w Kownie jakie widziałam :)

atrakcje kowno

Aleja Wolności w Kownie łączy kościół św. Michała Archanioła ze Starym Miastem i jest jednym z najdłuższych deptaków w Europie!
My jednak na chwilę zboczyliśmy z alei, aby zobaczyć Galerię Sztuki im. Mykolasa Żilinskasa - nie chodziło jednak o jej wnętrze czy zasoby... ;)

ulica wileńska kowno

Wróciliśmy na aleję Wolności  i skręciliśmy w najładniejszą z ulic starówki - ulicę Wileńską. Po drodze minęliśmy niewielki Pałac Prezydencki - w okresie międzywojennym pełnił on siedzibę głowy państwa.

Kościół Bożego Ciała w Kownie

zwiedzanie kowna

atrakcje kowno

Tuż przy małym ryneczku dumnie stoi Bazylika archikatedralna Świętych Apostołów Piotra i Pawła. To gotycka budowla pochodząca z XV wieku, będąca największą świątynią katolicką Litwy.

kowno

zwiedzanie kowna

Na Placu Ratuszowym (rynek w Kownie), znajduje się m.in. Kościół jezuitów pw. św. Franciszka Ksawerego, a także ratusz zwany "białym łabędziem", o wieży wysokiej na 53 metry, z której można zobaczyć starówkę z góry - my niestety pod ratusz dotarliśmy za późno i był on już zamknięty.

plac ratuszowy

Jedną z najpopularniejszych atrakcji Kowna jest Zamek, a właściwie jego ruiny. Historia tego miejsca sięga XIV wieku, kiedy to wzniesiono tam warownię litewską. W 1362 roku zamek został zajęty przez Krzyżaków i zniszczony. Po odzyskaniu zamku Litwini nie obudowali go, a w 1383 roku został on ponownie przejęty przez Krzyżaków, którzy w latach 90-tych XIV wieku zbudowali krzyżacką warownię - Ritterswerde i to właśnie jej ruiny widzimy dzisiaj.

Dom Perkuna to było jedyne miejsce, o którego istnieniu w Kownie wiedziałam jeszcze przed przyjazdem. Bardzo chciałam go zobaczyć, a kiedy już zobaczyłam, wcale mnie nie zawiódł. W końcu to gotycka kamienica, o bogatej historii. Wzniesiona została na przełomie XIV i XV wieku przez kupców Hanzy (-związku miast handlowych Europy Północnej) jako spichlerz i skład zboża.
W późniejszych latach pełniła funkcję m.in. kaplicy urządzonej przez jezuitów, następnie szkoły i teatru, a w końcu szkoły cerkiewnej i to właśnie wtedy nadano jej obecną nazwę. Na przestrzeni lat budynek był kilka razy dewastowany i odbudowywany na nowo. Obecnie znajduję się tam Muzeum Adama Mickiewicza.

Dom Perkuna był ostatnim punktem naszego spaceru po Starym Mieście w Kownie. Później (już biegiem, bo nadciągała burza!) udaliśmy się do Centrum Handlowego Akropolis, gdzie w Charlie Pizza zjedliśmy PYYYSZNĄ obiado-kolację ;) Bardzo polecam to miejsce.

Byliście kiedyś w Kownie? Może planujecie wyjazd do Rygi?
Jeśli tak to koniecznie zerknijcie do poprzednich wpisów.
A jeżeli planujecie wyjazd do Rygi samochodem i będziecie chcieli zrobić sobie dłuższy postój po drodze to pamiętajcie, że Kowno to doskonałe miejsce na kilkugodzinny odpoczynek :)