Bajkowe miasto Gaudiego - Barcelona, Hiszpania - grudzień 2017

by - stycznia 14, 2018

Witajcie Kochani! Chyba początek roku nieco mnie rozleniwił, bo od powrotu z Barcelony minęło już prawie trzy tygodnie, a ja nadal nie mogę wyskrobać ani jednego krótkiego pościka....

Tzn jeden już powstał, ale bardzo ogólny.. ;) (Święta w Barcelonie) Wspominałam Wam w nim, że przed wyjazdem towarzyszyło mi sporo obaw, nie spodziewałam się jednak, że napisanie notki o Barcelonie będzie dla mnie tak trudne. A dlaczego jest tak trudne? A no dlatego, że mam wrażenie, że odwiedziłam to miasto jako ostatnia na świecie i nic co napiszę nie będzie w stanie Was zainteresować. No ale.... jak tu nie pisać o Barcelonie, skoro jest tak cudowna?! Poza tym nadmiar obowiązków (uczelnia, praca) i problemy zdrowotne w ostatnim czasie dość mocno mnie przytłoczyły i ciężko jest mi się zorganizować.

Ale... postaram się - będzie krótko, ale mam nadzieję, że zdjęcia wszystko zrekompensują!

barcelona gaudiego, park guell

Swoje największe atrakcje Barcelona zawdzięcza Gaudiemu, który "przyozdobił" Barcelonę finezyjną, baśniową architekturą. Dla jednych jest to totalny kicz, dla innych niepowtarzalna sztuka. Jedno jest pewne - nie można obok tego przejść obojętnie. W końcu to przede wszystkim dzieła Gaudiego przyciągają turystów z całego świata.

Gaudi tworzył niezwykły świat architektury, w swoich projektach stosował wiele fantastycznych kształtów, które czerpał z obserwacji natury.

Nasz hotel znajdował się w bliskiej okolicy Placu Katalońskiego, dlatego zdecydowaliśmy się na spacer do Sagrada Familia, po drodze zahaczając o Casa Batllo i Casa Mila, a kończąc go wizytą w Parku Guell (do którego z resztą zamierzaliśmy dojechać komunikacją miejską, ale pogoda była tak piękna, że zrobiliśmy dużo dłuższy spacer, niż planowaliśmy).

Sagrada Familia

barcelona blog

" Kościół Sagrada Familia jest budowlą ze wszech miar opatrznościową.
Znajduje się w centrum miasta, a także w centrum barcelońskiej równiny,
w identycznej odległości pomiędzy górami a morzem, pomiędzy Sains a Saint Andres.
Identyczna odległość dzieli go także od rzek Besós I Lloberegat. " A. Gaudi

barcelona atrakcje zwiedzanie blog

Budowa bazyliki rozpoczęła się w 1882 roku i trwa aż do dzisiaj. Mówi się, że ukończenie prac powinno nastąpić w 2026 roku, tj. w 100 rocznicę śmierci Gaudiego.
Dla samego architekta realizacja tego projektu stała się obsesją - zamieszkał na placu budowy, a po śmierci (zgodnie ze swoim życzeniem) został pochowany na jej terenie.

Tak samo jak sama budowla, tak również trwające w okół niej prace wzbudzają wiele kontrowersji. Wiele osób uważa, że świątynia powinna pozostać taka jaką zostawił ją Gaudi, aby uniknąć wpływów innych architektów.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że przychody z biletów są przeznaczane na dalszą budowę bazyliki.

barcelona atrakcjee zwiedzanie blog

barcelona atrakcje blog

Jeżeli chodzi o wejście do środka, to spotykałam się z różnymi opiniami, większość osób jednak odradzała - "nic szczególnego", "kasa wyrzucona w błoto". My jednak stwierdziliśmy, że nawet jeśli nie warto to chcemy się o tym osobiście przekonać.
Kupiliśmy więc bilety i... nie żałujemy ani troszkę! :)

Wchodząc do świątyni sama nie wiedziałam co robi na mnie tak duże wrażenie - czy to wysokość, czy mnogość detali, czy niesamowite oświetlenie (naturalne, wpadające przez witraże). Naprawdę zapiera dech w piersiach.

Sagrada Familia ma trzy fasady, w tej chwili ukończone są dwie - Męki Pańskiej oraz Bożego Narodzenia, natomiast trzecia - fasada Chwały pozostaje w budowie.
Po ukończeniu prac, świątynia ma mieć aż 18 wież, a najwyższe mają mierzyć aż 172 metry, co sprawi, że Sagrada Familia będzie najwyższym kościołem na świecie! Według założeń Gaudiego ludzka twórczość nie powinna przewyższać dzieł boskich, dlatego budowla nie powinna być wyższa od góry Montjuic (najwyższego punktu miasta).

sagrada familia w środku, barcelona atrakcje blog

sagrada familia w środku zwiedzanie blog

sagrada familia w środku, barcelona atrakcje

Casa Batllo

atrakcje, gaudi, blog

Casa Batllo to kamienica dumnie stojąca pomiędzy secesyjnymi zabudowaniami kwartału Manzana de la Discordia. Została wzniesiona w latach 1875-1877, a później przebudowana (1904-1906) przez Gaudiego. Oprócz bogato zdobionej fasady architekt zaprojektował również wyposażenie wnętrza -  żyrandole, meble itp.

zwiedzanie barcelona atrakcje blog

Casa Ametller

Casa Ametller to kamienica przylegająca do Casa Batllo. Pomimo tego, że nie jest to budynek zaprojoektowany przez Gaudiego to wspominam o nim dlatego, że razem tworzą dość nietypowy architektoniczny duet.
Kamienica została zaprojektowana przez Josepha Puiga i Cadafasha.

Casa Mila

barcelona zwiedzanie atrakcje

Budynek powstał w latach 1906-1910 według projektu Gaudiego. Dla artysty był to ostatni "świecki" projekt. Casa Mila została dość negatywnie odebrany przez mieszkańców Barcelony, przez co nadano mu (funkcjonujący do dzisiaj) przydomek "La Perdera", czyli Kamieniołom.

zwiedzanie atrakcje barcelona

Park Guell

barcelona atrakcje zwiedzanie

Park Guell to, obok Sagrada Familia, jedno z najbardziej rozpoznawalnych miejsc Barcelony. Zdjęcie przedstawiające dwie niemlaże "piernikowe chatki" widział chyba każdy :) Zmierzając w stronę parku zastanawialiśmy się czy zrobi na nas tak duże wrażenie jak świątynia...
Wrażenie zrobił na pewno. Nie zawdzięczałabym tego jednak tylko i wyłącznie tej "płatnej" części. Poza tym odcinkiem, reszta parku jest naprawdę równie imponująca i z różnych innych miejsc parku można podziwiać naprawdę świetny widok na Barcelonę. Nasz dłuuuuugi spacer po Park Guell na pewno na długo zostanie w mojej pamięci!

barcelona zwiedzanie atrkacje

barcelona atrakcje zwiedzanie

Park Guell powstał (oczywiście według projektu Gaudiego) na życzenie Eusebi Guell, który pragnął stworzyć osiedle dla burżuazji, z którego miał rozciągać się widok na morze.
Budowa rozpoczęła się 1900 roku, a według projektu miało powstać 60 działek. Niestety nie udało się dokończyć przedsięwzięcia i ostatecznie (1914 r.) powstało pięć budynków i kilka kilometrów krętych ścieżek.

widok na barcelonę

barcelona zwiedzanie atrakcje

A teraz zabieram Was do tej najbardziej rozpoznawalnej (płatnej) części parku :)

Do tej części parku możemy wejść bogato zdobioną bramą, obok której znajdują się dwa słynne pawilony (to te piernikowe chatki).

domki z piernika barcelona

domek z piernika barcelona

Od wejścia do głównego tarasu prowadzą schody, na których umieszczone zostały trzy wysepki, w kształcie jaskini, węża i salamandry. Uwaga! Do zdjęcia z salamandrą ustawia się naprawdę długo kolejka :D

schody barcelona atrakcje

barcelona atrakcje

Sala Kolumnowa (inaczej Sala Stu Kolumn) według pierwotnych założeń miała służyć jako targ.
A kolumn wcale nie jest tylko 86!

barcelona atrakcje zwiedzanie

No i słynny taras widokowy, z którego pochodzą te najsłynniejsze zdjęcia! Nam niestety nie do końca udało się takie wykonać, część tarasu (w tym to idealne do zdjęcia) była akurat w remoncie.

barcelona atrakcje

Park Guell to miejsce pełne kolorów, niezwykłych kształtów i wzorów oraz wspaniałych widoków na Barcelonę. Nieważne czy sztuka Gaudiego jest bliska naszemu sercu, czy też nie, jest to miejsce, które po prostu trzeba zobaczyć!

Czy Wy tak samo jak ja kochacie Barcelonę??
 A może ktoś z Was tam mieszka(ł) i chciałby podzielić się ze mną swoimi refleksjami?