Rotterdam, Holandia - Mini EUROTRIP 2017

by - września 27, 2017

Rotterdam to taka wisienka na torcie naszej kilkudniowej wycieczki :)) Trafiliśmy tam zupełnie przez przypadek. Kiedy już nasz jeden dzień w Amsterdamie dobiegał końca i mieliśmy wracać do Kolonii, w której się zatrzymaliśmy, zastanawialiśmy się czy jest jeszcze jakieś miejsce w pobliżu, które moglibyśmy zobaczyć. I tak trafiliśmy do Rotterdamu. Spędzenie wieczoru w tym mieście to był prawdziwy strzał w dziesiątkę. Podobnie jak kiedyś Budapeszt - Rotterdam urzekł mnie całkowicie!

Holandia, kwadratowe domki, podróże

Kilka słów o Rotterdamie

Rotterdam to drugie co do wielkości miasto Holandii. Położone jest w delcie Renu i Mozy, a z Morzem Północnym łączy go kanał Waterwag, o długości 30 kilometrów. Jest wielkim węzłem komunikacyjnym i posiada największy port w Europie, który rozciąga się na długości 40 kilometrów. Jego architektura jest śmiała i modernistyczna, wzorowana na amerykańskich wieżowcach, przez co niektórzy uważają, że jest to mało holenderskie miasto.
Na pewno jest to miasto wielokulturowe, z widocznymi wpływami zwyczajów w całego świata.

Podobnie jak wcześniej (w Amsterdamie i Brukseli) auto zostawiliśmy na parkingu P+R i stamtąd do centrum dojechaliśmy metrem.

stacja metra

podróże, zwiedzanie

Spacerujemy, mając na celu jedynie Cube House i Markthal, to jedyne co na szybko skojarzyło nam się z tym miastem, przecież przyjechaliśmy tutaj kompletnie "nieprzygotowani" ;)
Po drodze na szczęście udało nam się zobaczyć nieco więcej :)

Kościół św. Wawrzyńca w Rotterdamie - Laurenskerk

Nazywany również Grote Kerk - jest głównym, protestanckim kościołem Rotterdamu. Powstawał w latach 1449-1525 i jest to jedyny, ocalały po wojennych bombardowaniach, późnogotycki budynek.

Holandia, kościół

Holandia, kościół, podróże

Erasmus Monument

Erazm, Erasmus, Holandia, podróże, zwiedzanie

Erazm, Erasmus, Holandia

No i znaleźliśmy.....

Markthal

Markthal to hala targowa, a w zasadzie budynek mieszkalno-biurowy a częścią handlową.
Swoją nadzwyczajność zawdzięcza "sufitowi", który został pokryty dziełami różnych artystów. Kompozycja przedstawia m.in. kwiaty, owoce, warzywa i owady i nosi tytuł "Róg obfitości".

Holandia, zwiedzanie, podróże, blog, hala targowa

Holandia, podróże,

Holandia, zwiedzanie

Architektura Rotterdamu

Dla mnie to właśnie architektura jest wizytówką tego miasta.
Podczas II wojny światowej spora część Rotterdamu spłonęła podczas bombardowań, dlatego mało budynków przetrwało do obecnych czasów. Miasto charakteryzuje się nowoczesną, innowacyjną architekturą, która zadziwia, zachwyca, niektórych pewnie też odstrasza. Co kto lubi! Jednak ta dziwaczność nadaje miastu swoisty charakter!

architektura modernistyczna, Holandia

Holandia, stacja metra,
Rotterdam Blaak

architektura, Holandia, modernistyczna architektura,

Rotterdam, architektura, Holandia

Cube House - Kijk-Kubus

Domy kostki powstawały na przełomie lat 70. i 80., a autorem projektu był Piet Blom.
Kojarzyłam te domki ze zdjęć w internecie, jednak wydawało mi się, że jest ich tam tylko kilka, okazało się, że jest ich znacznie więcej, tworzą coś w rodzaju małego osiedla.
Holandia, podróże, zwiedzanie, architektura

Rotterdam, architektura

Holandia

Wychodzimy z "osiedla żółtych sześcianów" wprost na Stary Port (Oude Haven).

Witte House

W pobliżu portu i Cube House stoi Witte House, czyli "Biały Dom" Rotterdamu. Jeden z nielicznych budynków przetrwałych II wojnę światową. Został wybudowany w stylu secesyjnym w roku 1898 i w tym czasie był najwyższym budynkiem w Europie! Jego wysokość - 43 metry - dzisiaj nie robi już takiego wrażenia...

Most Erazma - Erasmus Bridge

Erasmusbrug to kolejne charakterystyczne miejsce Rotterdamu. Most ma długość 802 metrów i wysokość 139 metrów. Łączy południową i północną część miasta, a jego część (o długości 89 metrów) jest zwodzona. Projekt stworzył Ben van Berkel, a budowa mostu zakończyła się 1996 roku. Całkowity koszt budowy wyniósł ok 165 milionów euro!

Most bywa nazywany "The Swan" (Łabędź)
Ciekawostka: Mieszkańcy Rotterdamu często nadają miejscom/budowlom przydomki, np. dzielnicę handlową nazywają "shopping gutter".

Pomnik De Boeg

46-metrowy pomnik powstał w 1957 roku, dla upamiętnienia obrońców holenderskich statków, którzy stracili życie podczas II wojny światowej.

Ratusz miejski

Ratusz powstawał w latach 1914-1920 i jest kolejnym budynkiem, który obronił się przed bombardowaniami. Przy ratuszu stoi dzwonnica, o wysokości 71 metrów, a na jej szczycie znajduje się posąg złotego anioła. W 1997 roku został uznany za zabytek narodowy.

Ciekawostka: Burmistrzem Rotterdamu jest Ahmed Aboutaleb, ale na tym nie koniec. Miasto ma jeszcze dwóch burmistrzów "do zadań specjalnych" i tak np. Night-Mayor dba o to, aby nocne życie miasta było interesujące, a Youth-Mayor doradza, czego młodzi ludzie oczekują od miasta.

Rotterdam - podsumowanie

Cieszę się przeogromnie, że znaleźliśmy się wtedy w Rotterdamie! To miasto, które mnie zachwyciło, rozkochało w sobie. Na pewno jeszcze kiedyś tam wrócę, na dłużej, aby się upewnić czy zaglądając w jego zakamarki moja miłość pozostanie niezmienna :))

Jak się później okazało, Rotterdam był ostatnim miejscem, które odwiedziliśmy podczas tego krótkiego wyjazdu. Mieliśmy jeszcze jeden dzień do wykorzystania i nawet były plany, gdzie moglibyśmy pojechać, jednak postanowiliśmy nieco odpocząć, ponieważ kolejnego dnia czekał nas 12-godzinny powrót do Polski :)

Takie szybkie i krótkie wyjazdy na pewno mają swoje plusy i minusy (trochę więcej na ten temat będzie w innym poście), ale naprawdę warto!

Zapraszam też na nasz Mini Eurotrip2016 - wtedy jednak mieliśmy nieco więcej czasu, więc też nieco więcej zwiedziliśmy ;)

A Wy? Byliście w Rotterdamie? Lubicie?:))